fredag 25 oktober 2013

Ledig dag....

....jo men visst klingar det fantastiskt.

Nu har ännu en ny fas i mitt/våra liv börjat. Jag är nu en arbetande tvåbarnsmamma, tjoho, känn på den. Jag som alltid haft full sjå att komma iväg själv (i tid). Just därför kommer jag aldrig säga, vänta tills du har ett (eller två, eller hua tre barn).

I alla fall har jag bestämt mig för att vara "ledig" en dag i veckan, jo men det låter ju lite sådär härligt liksom. En hel dag med barnen, FÖRVÄNTNINGAR, det ska bli så himla bra bara. Så tänker jag varje vecka. Och här kommer ett exempel på min "lediga" gårdag.

Har ju möjligheten till sovmorgon, vad händer? Jo C vaknar 6.30 (han som alltid brukar kunna sova). Och E, (som alltid vaknar vid 6) sover till 7.30. Och dessförinnan, dvs under natten har jag varit uppe X antal gånger och gett välling, bytt kisslakan etc....

Sen ska frukosten intas, går utan större problem, och efteråt startar dagens första sanering. Sen kör vi hopp och lek ett tag. Avvärjer då X antal slagsmål, drar bort fingrar ur hår och plockar ner barn från bord. Vi hinner även med ett besök på BVC här. Äntligen är det då dags för en av tre att vila en stund. Och då är det bråttom, mat ska fixas, det ska byggas en legostad och kanske eventuellt städas lite.

Då, precis mitt i oset av en nästan bränd korv stroganoff så är det slut på det lilla lugn som varat under en liten, liten stund. Nu är det middag, och faktiskt så äter samtliga vid bordet idag. Därefter kör vi nästa sanering, korv och makaroner plockas från lite varstans innan vi klär på oss för ett litet besök på stan. Detta går smidigt då vi får lite hjälp vid skoprovningen.

Sen börjar nattningen, det tar sin lilla tid. Men snart så är bägge två i säng, och jag kan ta fram datorn och göra det som inte hanns på jobbet dagen innan.

Så ja, det där med "ledig" dag är inte så chill som det låter. Det mest glammiga under denna dag var förmodligen då jag städade badrummet samtidigt som jag drack en kopp, i detta fall varm, kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar